OGÓLNE WARUNKI PRZEWOZU MOTOCYKLI

 

I. SŁOWNICZEK POJĘĆ:

1) Przewoźnik - ADV Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Fabryczna 15, 40-611 Katowice, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział KRS pod numerem: 0000663669, NIP: 9542774145, REGON: 366571199, adres e-mail kontakt@adv.pl tel. 605 900 000 

2) Nadawca – Użytkownik lub upoważniona przez niego osoba, oddająca rzecz do przewozu.

3) Odbiorca – Użytkownik lub upoważniona przez niego osoba, odbierająca przewożone rzeczy. 

4) Użytkownik – osoba dokonująca rezerwacji w Systemie Rezerwacji.

5) OWP – niniejsze Ogólne Warunki Przewozu Motocykli.

6) System Rezerwacji – internetowy system rezerwacji Usługi Transportowej udostępniony Użytkownikowi na stronie internetowej Przewoźnika, administrowany przez podmiot ADV Sp. z o.o. z siedzibą w Katowicach, ul. Fabryczna 15, 40-611 Katowice, wpisaną do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy Katowice-Wschód w Katowicach, VIII Wydział KRS pod numerem: 0000663669, NIP: 9542774145, REGON: 366571199

7) Rezerwacja – złożenie zamówienia na dostępną na stronie internetowej Przewoźnika pod adresem: www.adv.pl Usługę Transportową poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zlecenia dostępnego na tej stronie. Rezerwacja jest jednoznaczna z zapoznaniem się oraz akceptacją postanowień niniejszych OWP, Regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną oraz Polityki Prywatności.

8) Umowa – umowa przewozu, zawarta w wyniku potwierdzenia przez Przewoźnika złożonej Rezerwacji na Usługę Transportową.

9) Usługa Transportowa – usługa przewozu drogowego rzeczy (motocykli, bagaży).

10) Płatność – opłata za wszystkie usługi w ramach Usługi Transportowej wskazane przez Użytkownika i zestawione w Rezerwacji.

11) Ustawa o Prawach Konsumenta – z dnia 30 maja 2014 r. ustawa o prawach konsumenta (tekst jednolity z dnia 7 grudnia 2023 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 2759, z późn. zm.).

12) Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną – ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (tekst jednolity z dnia 6 lutego 2020 r., Dz.U. z 2020 r. poz. 344, z późn. zm.)

13) Prawo Przewozowe – Prawo przewozowe z dnia 15 listopada 1984 r. (tekst jednolity z dnia 22 listopada 2019 r., Dz. U. z 2020 r., poz. 8, z późn. zm.).

14) Kodeks Cywilny – ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny (tekst jednolity z dnia 2 sierpnia 2023 r., Dz.U. z 2023 r. poz. 1610, z późn. zm.).

15) Konwencja CMR - Konwencja o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR) i Protokół podpisania, sporządzone w Genewie 19 maja 1956 r. (Dz.U. 1962 Nr 49, poz. 238, z późn. zm.).

 

II. REZERWACJA I ZAWARCIE UMOWY.

 

1. W celu dokonania Rezerwacji Użytkownik wybiera opcję „Rezerwuj” dostępną w wybranej ofercie Usługi Transportowej, a następnie za pośrednictwem Systemu Rezerwacji:

a) Podaje następujące dane:

- dane osobowe: imię i nazwisko, PESEL oraz datę urodzenia;

- nazwę firmy i jej NIP;

- informację, czy Użytkownik chce otrzymać fakturę na Usługę Transportową i na jakie dane;

- dane kontaktowe: adres, telefon kontaktowy, adres e-mail Użytkownika;

- informację, czy Usługa Transportowa ma odbywać się w obie strony czy tylko w jedną stronę (ze wskazaniem, w którą);

- podstawowe dane dotyczące motocykla i bagaży, które mają być przedmiotem przewozu: marka i model motocykla, nr VIN/ nr rejestracyjny motocykla, wartość motocykla, waga motocykla, ilość i waga: kufrów (centralnych/ bocznych) oraz pozostałych bagaży;

b) dokonuje Płatności za Usługę Transportową.

2. Warunkiem niezbędnym do złożenia Rezerwacji (poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zlecenia) jest ukończenie przez Użytkownika 18 (słownie: osiemnastu) lat oraz posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych.

3. Możliwość Rezerwacji dotyczy dostępnej Usługi Transportowej, to jest takiej, w opisie której opcja „Rezerwuj” jest aktywna. W razie wątpliwości co do dostępności miejsc Użytkownik proszony jest o kontakt z Administratorem/ Przewoźnikiem.

4. Rezerwacja następuje po potwierdzeniu przez Użytkownika, że zapoznał się z OWP, Regulaminem świadczenia usług drogą elektroniczną oraz Polityką Prywatności i przesłaniu wypełnionego formularza zlecenia poprzez kliknięcie „Wyślij” w Systemie Rezerwacji. 

5. Administrator/ Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za skutki podania w formularzu zlecenia nieprawdziwych lub niepełnych informacji.

6. Przewoźnik w ciągu 2 dni roboczych liczonych od wysłania formularza zlecenia i opłacenia całości ceny za Usługę Transportową - weryfikuje możliwości transportowe i jeżeli możliwości te istnieją, potwierdza w ciągu odnośnych 24 godzin Rezerwację poprzez przesłanie dokumentu Zlecenia (wygenerowanego na podstawie formularza zlecenia) na adres e-mail Użytkownika, przez co zostaje zawarta Umowa z Użytkownikiem. Umowa zawierana jest w postaci elektronicznej. Użytkownik przez dokonanie wpłaty całości ceny Usługi Transportowej akceptuje warunki Umowy.

7. Jeżeli w wyniku weryfikacji możliwości transportowych, o której mowa w punkcie powyżej - okaże się, że Usługa Transportowa nie może być zrealizowana, Umowa nie zostaje zawarta a wpłacona cena zostaje niezwłocznie zwrócona Użytkownikowi na rachunek, z którego została uiszczona. 

 

III. SZCZEGÓŁY PŁATNOŚCI.

 

1. Warunki i sposoby płatności są dostępne w podsumowaniu Rezerwacji w Systemie Rezerwacji oraz wiadomości e-mail od Przewoźnika.

2. Wszystkie ceny podane w Systemie Rezerwacji/ wiadomościach e-mail (dokumentach Zlecenia) przesłanych przez Przewoźnika są cenami brutto i zawierają podatek VAT.

3. Dokonanie płatności za Usługę Transportową jest możliwe: 

a) e-przelewem, kartą kredytową, systemem Masterpass, PayPal lub innym sposobem, przeprowadzane są za pośrednictwem Przelewy24. 

4. Dla zabezpieczenia roszczeń wynikających z Umowy przewozu, w szczególności: przewoźnego, składowego, opłat celnych i innych wydatków, jak również dla zabezpieczenia takich roszczeń przysługujących poprzednim spedytorom i przewoźnikom, przysługuje przewoźnikowi ustawowe prawo zastawu na przesyłce, dopóki przesyłka znajduje się u niego lub u osoby, która ją dzierży w jego imieniu, albo dopóki może nią rozporządzać za pomocą dokumentów. 

 

IV. ZAKRES USŁUGI TRANSPORTOWEJ.

 

1. Przewoźnik wykonuje Usługę Transportową środkami transportu samochodowego przystosowanymi do przewozu motocykli.

2. Obowiązek załadunku i rozładunku spoczywa na Przewoźniku.

3. Transport odbywa się w obie strony, tj. z wyznaczonego miejsca w Polsce do miejsca docelowego w innym kraju na terenie Unii Europejskiej podanego w ofercie, oraz z miejsca docelowego w Unii Europejskiej podanego w ofercie do wyznaczonego miejsca w Polsce, chyba że Nadawca wskaże, że przewóz odbywa się w jedną stronę zgodnie z wypełnioną Rezerwacją.

 

V. ODSTĄPIENIE OD UMOWY.

 

  1.  Użytkownik może odstąpić od Umowy w każdym momencie przed planowanym przewozem z tym, że Przewoźnikowi przysługuje odstępne w wysokości 100 % ceny zlecenia (zważywszy na realne koszty przewozu, które musi ponieść Przewoźnik).
  2.  W przypadku odstąpienia od Umowy Użytkownik ma prawo wskazać inną osobę, która zawrze Umowę („Nowy Użytkownik”), przy czym uiszczoną kwotę przez dotychczasowego Użytkownika uznaje się za uiszczoną przez Nowego Użytkownika, który wchodzi na jego miejsce. Aby zamiana Użytkowników była skuteczna, Nowy Użytkownik zobowiązany jest do zawarcia Umowy niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 dni oraz uiszczenia kwoty zgodnie z zapisami oferty, dla której zawarta zostaje Umowa.
  3. Za datę odstąpienia od Umowy przyjmuje się dzień wpływu oświadczenia o rezygnacji z przewozu drogą e-mailową na adres: kontakt@adv.pl
  4. W dokumencie Zlecenia oznacza się dni/ okres świadczenia Usługi Transportowej (wskazanie miejsca i terminu załadunku/ odbioru), w związku z czym zgodnie z art. 38 ust. 1 pkt 12 Ustawy o prawach konsumenta - konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od Umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa w trybie art. 27 Ustawy o prawach konsumenta. To samo dotyczy również osoby fizycznej zawierającej Umowę bezpośrednio w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą, jeżeli Umowa ta nie ma charakteru zawodowego dla tej osoby.

 

VI. OBOWIĄZKI NADAWCY I ODBIORCY.

 

1. Nadawca zobowiązuje się podstawić do załadunku motocykl, kufry i bagaż w ustalonym z Przewoźnikiem terminie – do siedziby Przewoźnika w Katowicach albo do innego uzgodnionego przez obie Strony miejsca na terenie Unii Europejskiej. 

2. W razie opóźnienia transportu z winy Nadawcy (w szczególności w związku z niedochowaniem przez Niego terminu do podstawienia do załadunku), Nadawca ponosi względem Przewoźnika odpowiedzialność za wszelką szkodę stąd wynikłą. 

3. Nadawca zobowiązany jest do:

a) wydania Przewoźnikowi wypełnionego w sposób prawidłowy (w szczególności zgodnie z art. 6 Konwencji CMR) listu przewozowego (CMR) w chwili przyjęcia motocykla, kufrów i bagaży do załadunku. Użytkownik potwierdza, że opisane w liście przewozowym dane są zgodne z wymogami Umowy i rzeczywistym stanem przekazanych przez Niego/ Nadawcę rzeczy do transportu. Przewoźnik może sprawdzić zgodność deklarowanej wartości/ wagi lub innych parametrów przesyłki z rzeczywistą i w wypadku zastrzeżeń zaznaczyć to w liście przewozowym. 

b) przekazania Przewoźnikowi wszelkich dokumentów potrzebnych ze względu na przepisy celne, podatkowe i administracyjne. 

4. Użytkownik odpowiada za wszelkie szkody, jakie mógłby ponieść Przewoźnik na skutek nieścisłości lub niedostateczności danych i braków w dokumentacji.

5. Nadawca jest zobowiązany do zabezpieczenia kufrów i bagażu przed uszkodzeniami, w szczególności w następujący sposób: 

a) Każdy kufer/ bagaż musi być zabezpieczony folią oraz opisany imieniem i nazwiskiem pozwalającym na identyfikację, do kogo należy + miasto załadunku oraz nr rejestracyjny. Przewoźnik zapewni kartony transportowe, w których umieszczone zostaną kufry/bagaże zabezpieczone prawidłowo przez Nadawcę. 

b) Maksymalna dopuszczalna waga poszczególnego kufra/ bagażu nie może przekroczyć 30 kilogramów. Przewoźnik jest uprawniony do sprawdzenia wagi kufrów/ bagaży przy pomocy odpowiednich urządzeń pomiarowych.

c) Jeżeli Nadawca podstawi do załadunku dodatkowy (tj. ponad ilość wskazaną w Umowie) kufer/ bagaż, Przewoźnik może wyrazić zgodę na załadunek dodatkowego kufra/ bagażu, o ile spełnia on wymogi co do jego zabezpieczenia i będzie dostępne miejsce dla tych rzeczy miejsce w transporcie; w takim przypadku Przewoźnikowi należy się dodatkowa opłata za każdy poszczególny dodatkowy kufer/ bagaż w kwocie równej opłacie za poszczególny kufer/ bagaż pierwotnie w Umowie przewidzianej. 

6. Wymagane przygotowanie motocykla do przewozu: 

a) Nadawca zobowiązany jest do zdemontowania lusterek oraz szyby w motocyklu jeśli wysokość całkowita motocykla (z tymi elementami) od podłoża przekracza 155 cm. Lusterka oraz szyby muszą być zabezpieczone i spakowane do transportu przez Nadawcę. Nadawca zobowiązany jest również do zdemontowania, zabezpieczenia i spakowana do transportu wszystkich elementów, które będą przekraczały: całkowitą dopuszczalną długość motocykla do przewozu, to jest 250 cm, albo całkowitą dopuszczalną szerokość motocykla do przewozu, to jest 150 cm. Nadawca zobowiązany jest również do dokładnego określenia wagi motocykla (rzeczywista waga nie może być przekraczać 430 kilogramów). Szczegółowe instrukcje dotyczące przygotowania motocykla do przewozu określa Załącznik nr 1 do OWP dostępny pod adresem strony internetowej: www.adv.pl

b) Ze względów bezpieczeństwa zbiorniki paliwa w motocyklach muszą być puste. 

7. Brak prawidłowego przygotowania motocykla/ kufrów/ bagażu do przewozu wiążące się z koniecznością przygotowania przez Przewoźnika skutkować będzie naliczeniem opłaty w wysokości 150 zł netto, a w razie konieczności opróżnienia zbiornika paliwa przez Przewoźnika nalicza się opłatę w wysokości 500,00 zł netto. Na zabezpieczenie płatności za usługi przygotowania motocykla/ kufrów/ bagażu do przewozu/ opróżnienia zbiornika paliwa - na motocyklu powstaje wówczas prawo zastawu dla Przewoźnika.

8. Nadawca jest zobowiązany poinformować Przewoźnika o wszystkich uszkodzeniach motocykla, kufrów/ bagażu przy przekazaniu ich do przewozu oraz wykonać dokumentację fotograficzną uszkodzeń i przesłać ją Przewoźnikowi na e-mail: kontakt@adv.pl

9. Przewoźnik może odmówić przyjęcia kufra/ bagażu, jeśli są one niezabezpieczone prawidłowo lub nienależycie opisane. Szczegółowe instrukcje dotyczące zabezpieczenia/ spakowania kufra/bagażu określa Załącznik nr 1do OWP dostępny pod adresem strony internetowej: www.adv.pl

10. Przewoźnik nie odpowiada za uszkodzenia, jeśli kufer/bagaż jest nieprawidłowo zabezpieczony/niezabezpieczony przez Nadawcę.

11. Przewoźnik może odmówić przyjęcia motocykla, gdy nie będzie on prawidłowo przygotowany do transportu, w tym w szczególności, gdy zbiornik zawierać będzie paliwo. Przewoźnik nie odpowiada za uszkodzenia motocykla – jeżeli nie jest on prawidłowo przygotowany do transportu.

12. Zakazany jest przewóz (w tym w ramach kufrów/ bagaży): paliwa, kanistrów, olejów, sprzętu fotograficznego, komputerów, biżuterii, alkoholu, narkotyków i innych środków odurzających, antyków, roślin, zwierząt żywych lub martwych, gotówki, dokumentów, oraz innych rzeczy, których przewóz jest zabroniony na podstawie odrębnych przepisów. W razie uzasadnionego podejrzenia, Przewoźnik może sprawdzić, czy zawartość kufrów/ bagaży Użytkownika nie narusza powyższego zakazu. Jeżeli Użytkownik nie zgłosi się do uczestnictwa w sprawdzeniu lub nie można go odszukać, sprawdzenia dokonuje się w obecności osób zaproszonych do tej czynności przez Przewoźnika. W razie ujawnienia naruszenia powyższego zakazu koszty związane ze sprawdzeniem przesyłki ponosi Użytkownik. 

13. Brak odbioru motocykla przez Odbiorcę w wyznaczonym terminie będzie skutkować obciążeniem Odbiorcy dodatkowymi kosztami.

  1. Jeżeli po przybyciu transportowanych rzeczy do miejsca przeznaczenia okażą się przeszkody w ich wydaniu (w szczególności, ale nie wyłącznie: odbiorca odmówi odbioru, nie pojawi się lub spóźni się na odbiór), Przewoźnik zażąda instrukcji od Zleceniodawcy. Przewoźnik ma prawo żądać od Zleceniodawcy zwrotu kosztów spowodowanych zażądaniem przez Przewoźnika instrukcji lub ich wykonaniem, o ile koszty te nie wynikły z winy Przewoźnika; w szczególności Przewoźnik może wówczas żądać zwrotu kosztów wysyłanej korespondencji oraz zysku utraconego w związku z niemożliwością realizacji kolejnych zleceń.
  2. Przewoźnik może bezzwłocznie wyładować nieodebrane rzeczy na rachunek Zleceniodawcy; po tym wyładowaniu przewóz uważa się za ukończony. Przewoźnik bierze wówczas na siebie dozór nieodebranych rzeczy. Może on jednak powierzyć te rzeczy osobie trzeciej (o czym zawiadamia niezwłocznie Zleceniodawcę) i wówczas odpowiada jedynie za rozsądny wybór tej osoby. Rzeczy te zostają obciążone należnościami, wynikającymi z listu przewozowego i wszystkimi innymi kosztami. 
  3. Przewoźnik może przystąpić do sprzedaży nieodebranych rzeczy nie czekając na instrukcje Zleceniodawcy, jeżeli usprawiedliwia to właściwość psucia się lub stan rzeczy albo jeżeli koszty przechowywania rzeczy są niewspółmiernie wysokie w stosunku do jego wartości. W innych przypadkach może on również przystąpić do sprzedaży, jeżeli nie otrzyma w słusznym terminie od Zleceniodawcy przeciwnych instrukcji, których wykonanie mogłoby być słusznie wymagane. Jeżeli rzeczy zostały sprzedane w zastosowaniu powyższych postanowień, kwota uzyskana ze sprzedaży będzie postawiona do dyspozycji Zleceniodawcy, po potrąceniu kosztów ciążących na rzeczach. Jeżeli koszty te są wyższe od kwoty uzyskanej ze sprzedaży, Przewoźnik ma prawo do różnicy.

 

VII. OBOWIĄZKI PRZEWOŹNIKA.

 

1. Od momentu załadunku do momentu rozładunku, Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za utratę, ubytki lub uszkodzenie przewożonego motocykla oraz kufrów/ bagaży, jeśli są prawidłowo zabezpieczone.

2. Przewoźnik nie odpowiada za zaginięcie, uszkodzenie przewożonych rzeczy ani za opóźnienie w dostawie (w tym: opóźnienie w załadunku/ rozładunku, wyjeździe i przyjeździe), jeżeli spowodowane ono zostało winą Nadawcy/ Odbiorcy, zleceniem Nadawcy/ Odbiorcy niewynikającym z winy Przewoźnika, wadą własną rzeczy przewożonej lub okolicznościami, których Przewoźnik nie mógł uniknąć lub którym nie mógł zapobiec.

3. Przewoźnik zobowiązany jest do posiadania obowiązującej w terminie przewozu umowy ubezpieczenia przewożonego mienia.

4. Przewoźnik odpowiada za zgodność usługi z Umową. 

5. Reklamację można złożyć poprzez przesłanie jej pocztą tradycyjną na adres Przewoźnika podany w Umowie lub e-mailem na adres: kontakt@adv.pl. Reklamacja powinna zawierać opis zgłaszanych wad. Dla sprawniejszej identyfikacji Przewoźnik zaleca również podanie numeru i daty Umowy (lub Faktury VAT). W ciągu 14 dni od dnia otrzymania reklamacji – Przewoźnik udziela konsumentowi odpowiedzi na reklamację na papierze lub innym trwałym nośniku (np. e-mailem). 

6. Wskutek zapłaty należności Przewoźnika i przyjęcia przesyłki bez zastrzeżeń wygasają wszelkie roszczenia przeciwko Przewoźnikowi wynikające z umowy przewozu. Ewentualne wady/ uszkodzenia przesyłki muszą być zgłoszone do pisemnego protokołu przy odbiorze przesyłki i udokumentowane zdjęciami sprzed przewozu i po jego wykonaniu; w braku takiego udokumentowania, reklamacje dotyczące rzekomych uszkodzeń przesyłki nie będą uwzględniane. 

 

VIII. SIŁA WYŻSZA.

 

1. Żadna ze Stron nie będzie odpowiedzialna za niewykonanie lub nienależyte wykonanie swoich zobowiązań z Umowy, obiektywnie wynikające z Siły Wyższej.

2. „Siła Wyższa” oznacza wystąpienie takich okoliczności będących poza kontrolą Strony, która się na Siłę Wyższą powołuje, których nie można było w uzasadniony sposób przewidzieć, a jeżeli można było je przewidzieć, których konsekwencjom Strona nimi dotknięta nie mogła zapobiec pomimo dołożenia należytej staranności. Do zdarzeń takich w szczególności można zaliczyć:

a) wojnę oraz inne działania zbrojne, inwazje, rozruchy czy akty sabotażu,

b) rebelie, przewroty wojskowe czy cywilne, rewolucje,

c) strajki (z wyjątkiem strajków pracowników Wykonawcy lub jego Podwykonawców), lock-out’y,

d) powódź, pożar, huragan, trzęsienie ziemi i inne katastrofy naturalne, 

e) zmiany legislacyjne, decyzje organów władzy publicznej, w tym obostrzenia prawne wynikające z wprowadzonego stanu epidemii, pandemii.

3. Jeżeli zdarzenie stanowiące Siłę Wyższą zagrozi niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiązań z Umowy przez jedną ze Stron:

● Strona ta niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni po wystąpieniu oraz ustąpieniu Siły Wyższej lub skutków jej działania zawiadomi o tym drugą Stronę;

● Strona ta podejmie wszelkie uzasadnione kroki zmierzające do przezwyciężenia skutków działania Siły Wyższej;

● Strona podejmie wykonywanie zobowiązań przewidzianych Umową niezwłocznie po ustąpieniu działania Siły wyższej lub jej skutków.

4. Wystąpienie Siły Wyższej i poinformowanie o tym Strony drugiej powoduje, iż warunki i terminy wykonania zobowiązań umownych ulegają przedłużeniu o czas trwania Siły Wyższej lub jej skutków, o ile Strony nie uzgodnią inaczej.

 

 IX. POSTANOWIENIA KOŃCOWE.

 

1. Umowa podlega prawu polskiemu. W zakresie nieuregulowanym w Umowie (której integralną część stanowią niniejsze OWP wraz z Załącznikami oraz Zlecenie, o którym mowa w pkt I pkt 6 OWP) stosuje się przepisy Prawa przewozowego, Kodeksu Cywilnego i Konwencji CMR.

2. W razie zmiany jakichkolwiek danych kontaktowych Strony, jest ona zobowiązana niezwłocznie poinformować o tej zmianie drugą Stronę pod rygorem przyjęcia, iż wszelka korespondencja kierowana na dotychczas podane przez Nią adresy pocztowe, e-mail, numery telefonu itp. – jest skutecznie doręczona. Zmiana danych kontaktowych Strony nie stanowi zmiany Umowy.

3. Wszelkie spory wynikające z Umowy Strony rozwiązywać będą polubownie. W braku możliwości polubownego rozwiązania sporu Strony zastrzegają dla jego rozpatrzenia właściwość sądu siedziby Przewoźnika; zastrzeżenie to nie dotyczy sporu z konsumentem.

4. Zlecenie zostanie przygotowane w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej ze Stron.