Zawartość kufrów
Co do samej zawartości kufrów sprawa jest już indywidualna, bo przecież co innego zabierzemy jadąc w ciepłe kraje na południu czy zachodzie Europy a co innego wybierając się na ‘dziki wschód’. O tym czy zabrać ze sobą wszystkie fundusze w gotówce (warto zwrócić uwagę na obowiązującą w krajach przez które będziemy jechać walutę), czy może polegać na nieco bezpieczniejszej i (w krajach zachodnich) wygodniejszej karcie kredytowej z pewnością podpowiedzą nam ogólnodostępne przewodniki. Istnieją jednak rzeczy, których w kufrach nie może zabraknąć.
Apteczka
Bez względu na to gdzie się wybieramy nie należy zapominać o apteczce. Często, niesłusznie, jest to jedna z pierwszych rzeczy w kolejce do pozostawienia w domu w przypadku, gdy okaże się, że nie mamy wystarczająco przestrzeni bagażowej. Tymczasem wielu motocyklistów wskazując na błędy popełnione podczas przygotowania do wyprawy wspomina właśnie brak apteczki. Takie zaniedbanie, zwłaszcza w przypadku wyjazdów w kraje o odmiennej florze i faunie oraz wątpliwej higienie społeczeństw w przypadku zbagatelizowania najdrobniejszych choćby otarć naskórka może być po powrocie bardzo uciążliwe w skutkach. Pamiętajmy również o wszystkich dokumentach – paszport, prawo jazdy, dokumenty pojazdu powinny być dobrze zabezpieczone przed przemoknięciem (i zgubieniem/kradzieżą) razem z dokumentami z ubezpieczalni, w tym z NFZ). Warto również pomyśleć o kopii wszystkich zabieranych dokumentów w bagażu innym niż ten, w którym są oryginały oraz o skanach na własnej skrzynce mailowej.
Mały warsztat
Ponadto, również w zależności od rejonu w który się wybieramy, warto zabrać ze sobą podstawowe elementy serwisowe jakie mogą się nam przydać w podróży. Jadąc na przykład do Hiszpanii i posiadając odpowiednią polisę ubezpieczeniową i telefon komórkowy (roaming!) do użycia na wypadek awarii możemy oczywiście zamiast skrzynki narzędziowej zabrać dodatkowe klapki i słomiany kapelusz. Wybierając się jednak w rejony gdzie polisa ubezpieczeniowa, telefon komórkowy i karta kredytowa w czasie awarii znaczą dużo mniej niż zestaw podstawowych narzędzi i wprawne ręce nie należy zapominać o kilku drobiazgach. Należą do nich: łatki, dętka + łyżka albo zestaw do naprawy opon bezdętkowych razem ze sprężonym powietrzem (lub jak kto woli pompką), jeśli Twój sprzęt tego wymaga – olej silnikowy na dolewki, zapasowe żarówki, świece, bezpieczniki i rękawiczki robocze.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, śmiało dzwoń lub pisz do Nas !
JAK PRZYGOTOWAĆ MOTOCYKL DO PODRÓŻY ?!
Jeżeli wypożyczasz motocykl od Nas - temat masz z głowy. Wszystkie motocykle są przygotowane do podróży. Planując jednak dłuższą podróż własnym motocyklem trzeba zadbać o wiele rzeczy jednak specjalnego przygotowania wymaga również Twój sprzęt. Powinniśmy określić zdolność motocykla do pokonania zaplanowanej trasy Pamiętaj ile kilometrów masz do przejechania i tak rozplanuj czynności serwisowe abyś nie musiał ich pilnować w czasie wycieczki. Jeżeli będziesz jednak musiał i z określonych powodów nie chcesz tego robić przed wyjazdem lub np. przegląd serwisowy wypadnie podczas wyprawy z góry zaplanuj miejsce (miasto, znajdź warsztat) i fundusze na tą czynność. Planując trasę upewnij się, że zaplanowane przez Ciebie odcinki bez stacji benzynowych po drodze nie są dłuższe niż zasięg Twojego motocykla, jeśli tak, może warto zmienić trasę lub pomyśleć o dodatkowych zbiornikach.
EKSPLOATACJA
Jedną z pierwszych czynności jaką powinniśmy wykonać jest sprawdzenie układu hamulcowego. Należy upewnić się że w motocyklu są świeże płyny (hamulcowy i chłodniczy), olej i klocki hamulcowe. Nie należy zapominać również o filtrach.
OPONY
Trzeba sprawdzić stan bieżnika oraz ciśnienie. Bardzo ważne jest odpowiednie dobranie opon dla zaplanowanej trasy. Szczególnie w przypadku wypraw do Maroko trzeba podjąć decyzję jaki bieżnik wybrać. (to najczęstszy dylemat) Wybór zależy oczywiście od naszych wymagań co do trasy. Jeżeli większość czasu będziemy spędzać na bezdrożach to na pewno odpowiednim wyborem będzie tzw. kostka. Jeżeli natomiast zakładamy podróżowanie tylko asfaltem to najlepszym rozwiązaniem będzie opona turystyczna.
BAGAŻ
To chyba jedna z ważniejszych rzeczy, która wpływa na komfort naszej podróży. Tu ważny jest wybór odpowiednich kufrów lub sakw. Ich montaż i jego obsługa, ciężar, wodoszczelność ma duże znaczenie. Szczególne znaczenie ma łatwość wypinania kufrów oraz zabezpieczenia przed kradzieżą. Ważne jest aby dobrze dobrać je do masy motocykla i własnych umiejętności za kierownicą. Jeżeli wyposażysz się w kufry lub sakwy nie oryginalne pamiętaj aby środek ciężkości całego zestawu znajdował się jak najniżej. Zobacz jak możesz wyregulować tylne zawieszenie i jak na obciążenie reaguje cały motocykl.
GPS
Tutaj polecamy nawigację Garmin. Z naszego doświadczenia jest jedną ze sprawniejszych i bardziej dokładnych. Również w sieci można znaleźć wiele darmowych map do tego typu nawigacji. Tu polecamy formum: www.garniak.pl Innym rozwiązaniem jest tankbag lub mapnik z aktualną mapą danego regionu. Jedno lub drugie rozwiązanie zapewnia komfort podczas jazdy i ogranicza ciągłe postoje powodowane koniecznością wyciągania mapy z kufra lub sakwy.
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, śmiało dzwoń lub pisz do Nas !
JAKIE DOKUMENTY BĘDĄ POTRZEBNE W PODRÓŻY ?!
Poniżej znajdziesz listę ważnych dokumentów w które powinieneś się wyposażyć. Niektóre z nich otrzymasz od Nas (w przypadku wypożyczenia motocykla)
Dokumenty jakie będą potrzebne:
- karty pokładowe na samolot (chętnie pomożemy w ich sporządzeniu i rezerwacji samego lotu)
- paszport (ważny przynajmniej 6 miesięcy od daty powrotu –dotyczy wyprawy poza Unię Europejską)
- prawo jazdy Kat. A
- zielona karta – koniecznie ! OC, AC, NW według uznania
- notarialne upoważnienie dla Kierowcy (jeżeli kierowca nie jest wpisany do dowodu rejestracyjnego)
przetłumaczone na jeden z obowiązujących języków w UE – Angielski, Niemiecki, Francuski
W przypadku Maroko dobrze mieć angielskie i francuskie tłumaczenie.a
Jeżeli masz jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, śmiało dzwoń lub pisz do Nas !